5.4 Uppställning av multiplikation
Vi multiplikationsuppställningen (multiplikationsalgoritmen) använder man ofta både multiplikation och addition. Här gäller det att ha koll på minnessifforna och vad som är ental, tiotal, hundratal o s v.
Se till att du kan multiplikationstabellen - det underlättar!
Glöm inte att alltid uppskatta om ditt svar verkar rimligt.
Exempel A: 243 · 2 = 486
 |
Ställ upp så att talet med minst antal siffror står längst ned. Man brukar göra så för att göra beräkningen enklare. |
 |
Multiplicera 2 med entalen: 2 · 3 = 6 |
 |
Multiplicera 2 med tiotalen: 2 · 40 = 80 |
 |
Multiplicera 2 med hundratalen: 2 · 200 = 400 |
Svaret blir fyrahundraåttiosex.
Exempel B: 26 · 254 = 6
604
 |
Ställ upp så att faktorn med flest antal siffror står överst. |
 |
Vi börjar med att multiplicera entalssiffran med 254: 6 · 254
Titta på exempel A och gör likadant. |
|

 |
Multiplicera sedan tiotalssiffran med 254:
20 · 254
Det är mycket viktigt att du börjar under tiotalssiffran från höger till vänster när du skriver svaret, eftersom det är med tiotalssiffran du multiplicerar. |

 |
Här adderar du sedan de båda raderna med vanlig additionsuppställning.
|
Svaret blir sextusen sexhundrafyra.
Det vi här har gjort är att vi först multiplicerar 6 med 254 och sedan 20 med 254 och sedan adderar vi summorna av dessa. Därför blir det en addition i uppställningen.
26 · 254 =
(20 + 6) · 254 =
(6 · 254) + (20 · 254)
=
1 524 + 5 080 = 6 604
Exempel C: 0,13 · 0,6 =
 |
Ställ upp talen så att faktorn med flest siffror är överst. |
 |
Multiplicera 6 tiondelar med 3 hundradelar.
0,6 · 0,03 =
0,018
1:an blir minnessiffra.
Skriv dit 8:an. |
 |
Multiplicera 6 tiondelar med 1 tiondel.
0,6 · 0,1 =
0,06
Lägg till minnessiffran:
0,01 + 0,06 = 0,07
Skriv dit 7:an.
|
 |
Eftersom alla multiplikationer som åtrerstår kommer att ge produkten 0 är vi klara och det dags att räkna decimaler.
Översta faktorn innehåller två decimaler och den nedre faktorn innehåller en så blir det totalt tre decimaler i svaret.
|
Svaret blir sjuttioåtta tusendelar. |